Παρασκευή 16 Δεκεμβρίου 2011

ΕΝΑ ΚΑΡΑΒΟΣΚΑΡΟ 75 ΧΡΟΝΩΝ ΖΗΤΑ ΝΑ ΜΕΙΝΕΙ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ!


   Τις τελευταίες μέρες στο ανελκυστήριο του ναυπηγού Σταύρου Μανίτσα στη Νέα Πέραμο, βρίσκετε ένα αλιευτικό σκαρί που τράβηξε την προσοχή του Λευτέρη Παπαγιαννάκη, μέλους του Δ/Σ του Ναυτικού Μουσείου Καβάλας και γνωστού μοντελιστή και ερευνητή παλιών σκαριών. Πρόκειται όπως μας είπε για ένα Καραβόσκαρο, ένα ιστορικό σκαρί για την Ελληνική ναυπηγική, το οποίο ξεκίνησε να σκαρώνεται το 1935 σε ναυπηγείο στο Καρλόβασι της Σάμου από την οικογένεια των ναυπηγών Ρολογάδων και τελικά «χτίστηκε» και παραδόθηκε το 1938.

   Στην αρχή το Καραβόσκαρο κατασκευάστηκε με δυο κατάρτια και πανιά, ενώ δούλευε σαν ανεμότρατα. Στην συνέχεια έμεινε με ένα κατάρτι και τοποθετήθηκε σ’ αυτό μηχανή και τέλος έμεινε μόνο με την μηχανή. Σύμφωνα με πληροφορίες, το Καραβόσκαρο αυτό έλαβε μέρος στον πόλεμο μεταφέροντας πολεμοφόδια. Ακόμη στην κατοχή μετέφερε ανθρώπους και λόγω των ιστορικών αυτών περγαμηνών που διαθέτει, κάλλιστα θα μπορούσε να σταθεί δίπλα στο θωρηκτό Αβέρωφ.    

   Μέχρι τελευταία ο σημερινός ιδιοκτήτης του ήταν αποφασισμένος να το «κόψει», να το καταστρέψει δηλαδή, αφού δεν υπάρχει ένας φορέας που να μπορέσει να το συντηρήσει και να το διατηρήσει. Μάλιστα υπήρχε μια σκέψη να σταλεί στην Τουρκία, σε ένα ιδιωτικό μουσείο ενός Τούρκου εφοπλιστή για να σωθεί. Τελικά όπως φαίνεται αποφάσισε να το συντηρήσει και να το κρατήσει, ώστε να συνεχίσει να δουλεύει σαν ψαροκάικο. Όμως ίσως για του χρόνου να μην μπορέσει να το κρατήσει, οπότε θα σκεφτεί και πάλι της διαδικασία καταστροφής του.

   Την συντήρησή του ανέλαβε στη Νέα Πέραμο ο γνωστός στην Βόρεια Ελλάδα καραβομαραγκός, Γιώργος Ναυπηγός. Αυτή την στιγμή αλλάζονται κάποια από τα πλαϊνά του, ενώ στην συνέχεια θα καούν οι παλιές του μπογιές, θα καλαφατιστεί και θα βαφεί. Λόγω της παλαιότητάς του οι εργασίες πρέπει να γίνονται με μεγάλη προσοχή. Η σκέψη βέβαια του κ. Παπαγιαννάκη είναι αυτό το μοναδικό ίσως σκαρί, να μπορέσει να το αναλάβει ένας φορέας ώστε να μείνει στην ιστορία. Ρώτησε λοιπόν πόση είναι η αξία του και πόσο το κόστος συντήρησης. Η απάντηση που πήρε τον ξάφνιασε. «Το χαρίζει ο ιδιοκτήτης του για να σωθεί. Όσο για την ενιαία του συντήρηση, κοστίζει περί τις 5.000 ευρώ τον χρόνο».

   Όπως ξάφνιασε και μας βάζοντάς μας σε σκέψεις. Θα μπορούσε ίσως να το αναλάβει ο δήμος Καβάλας και να το χρησιμοποιήσει για την τουριστική προβολή του; Αλλά τι να λέμε τώρα. Εδώ δεν είμαστε ικανοί να δώσουμε στέγη στο ναυτικό Μουσείο ώστε να στεγάσει τα πάνω από 600 εκθέματά του, καΐκι θα μπορέσουμε να συντηρήσουμε. Το πολύ πολύ να το καταντήσουμε σα το τρεχαντήρι του Εριφυλλίδη το οποίο σαπίζει. Και ύστερα θέλουμε να μιλάμε για τη ναυτική ιστορία της Καβάλας…

4 σχόλια:

  1. Καλησπέρα μήπως γνωρίζουμε απο που είναι το καραωοσκαρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δυστυχώς δεν μπόρεσα να μάθω που βρίσκετε σήμερα. Ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπερα. Θα με ενδιεφερε να το αγορασω. Μηπως εχετε τα στοιχεια του ιδιοκτητη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Καλημερα. Και γω θα ενδιαφερομουν αν μπορουσε καποιος να με φερει σε επαφη με τον ιδιοκτητη η εστω να με πει που ειναι το σκαρι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή